۳۰ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۳۵

پرونده‌ها ردیف شد؛

تلاش برای ثبت جهانی یک اثر تاریخی همدان از مسیر جاده ابریشم

تلاش برای ثبت جهانی یک اثر تاریخی همدان از مسیر جاده ابریشم

همدان - همدان این روزها در تکاپوی میزبانی از اجلاس جهانی راه ابریشم است تا به واسطه این میزبانی راه را برای ثبت جهانی یک اثر تاریخی از همدان همواره کرده و همدان را در جهان معرفی کند.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: جاده ابریشم شبکه مسیرهای زمینی و دریایی است که قدمت آن به ۲۰۰ سال پیش از میلاد می‌رسد؛ این جاده کانال تجارت بین امپراتوری‌های باستانی چین، هند، ‌ایران و روم و راهی برای گفت‌وگو، تبادل هنر، ‌ایده‌ها و تکنولوژی و معرفی ادیان مختلف بوده است.

جاده ابریشم از طرفی شرق، غرب و جنوب آسیا را به هم و از طرف دیگر به شمال آفریقا و شرق اروپا پیوند می‌داده و تجارت در جاده ابریشم نقش مهمی ‌در توسعه تمدن‌های چین، پادشاهی گوگوریو(کره)، ژاپن، شبه قاره هند، پادشاهی پارس(ایران)، اروپا، شمال شرقی آفریقا و عربستان و روابط سیاسی و اقتصادی میان تمدن‌های آن دوران داشته است.

از جمله مزایای جاده ابریشم در دنیای امروز ‌این است که اقتصادهای رو به رشد در آسیا و خاورمیانه قوی‌تر شده و سفرهای خارج از کشور افزایش یافته و مقصدهای جدید و در حال ظهور باز شده و ارتباطات از طریق راه‌آهن‌های فراملی و مسیرهای هوایی جدید بهبود پیدا کرده و در نهایت دسترسی به‌ اینترنت و نقش رسانه‌های اجتماعی گسترش یافته و اهمیت این جاده به جایی رسیده که سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) برنامه‌ای با عنوان «جاده ابریشم» ارائه داده که یک طرح مشترک برای بهبود توسعه گردشگری پایدار در مسیر جاده تاریخی ابریشم است.

سازمان جهانی گردشگری ماموریت خود را در برنامه جاده ابریشم کمک به اهداف توسعه هزاره سازمان ملل معرفی کرده چراکه صنعت گردشگری یکی از بزرگ‌ترین صنایع اشتغال‌زا در جهان است و سالانه میلیون‌ها شغل در سراسر جهان را تامین می‌کند.

حال امسال قرعه به نام همدان افتاده و برگزاری همایش بین‌المللی راه ابریشم به همدان سپرده شده و همدانی ها نیز این روزها همدان در تکاپوی میزبانی شایسته این اجلاس است تا شاید به واسطه میزبانی این همایش راه را برای ثبت یک اثر جهانی از همدان هموار کنند.

حضور ۴۰ مهمان خارجی از ۱۴ کشور جهان در همدان

طبق گفته دبیر اجرایی اجلاس جهانی راه ابریشم ۴۰ مهمان خارجی از ۱۴ کشور جهان در نشست‌های این اجلاس حضور خواهند یافت و میهمانانی از فرانسه، ازبکستان، آذربایجان، چین، روسیه، کره‌جنوبی، ژاپن، بوتان، ترکیه، سوئیس، قرقیزستان، تاجیکستان، قزاقستان و نپال در این نشست‌ها حضور خواهند یافت.

همچنین طبق آنچه عنوان شده مهمانانی نیز از سران سازمان جهانی یونسکو در همدان حاضر می شوند و در بخش‌های مختلف به سخنرانی خواهند پرداخت.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان همدان در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ایران به واسطه موقعیت خاص جغرافیایی و سوق الجیشی خود که در غرب آسیا داشته رابط بین شرق و غرب بوده است، گفت: بر همین اساس تجار برای هر گونه تردد و مبادله ای از شرق به غرب و از غرب به شرق ناگزیر بودند از ایران عبور کنند چرا که محدودیت شمال را به واسطه وجود دریای خزر و سرزمین های صعب العبور سیبری داشتیم و از جنوب نیز آب های آزاد مانع بود و بنا بر این تمامی تبادلات اقتصادی و تجاری که باید از غرب به شرق و از شرق به غرب انجام می شد ناگزیر از عبور ایران بودند.

علی خاکسار با بیان اینکه به همین دلیل ایران همیشه نقش اثرگذاری در توسعه اجتماعی و اقتصادی و مبادلات و ارتباطات تجاری داشته است، گفت: راه ابریشم که شاهراه اقتصادی بوده نیز از مسیر ایران عبور می کرده است.

وی ادامه داد: راه شاهی نیز که پایتخت هخامنشی شوش را به سارد متصل می‌کرد برای عبور از فلات ایران به سمت شرق و پایتخت تابستانی هخامنشیان یعنی هگمتانه می‌آمد و از هگمتانه به سمت شرق و غرب عبور می کرد و به همین دلیل همدان یکی از شهرهای اثرگذار در محور جاده ابریشم بوده که این اثرگذاری و عملکرد مثبت در این زمینه در طول تاریخ برای همدان حفظ شده است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان همدان با بیان اینکه هرچند همدان در مدت کوتاهی پایتخت نبوده اما اثرگذاری خود را داشته است، گفت: همدان طی سال‌های اخیر نیز مورد توجه بوده و با برگزاری رویدادهای بین المللی که طی یکی دو سال اخیر رونق گرفته و میزبانی این رویدادها را داشته خوب درخشیده و نام و آوازه خود را در دنیای امروز از طریق میهمانانی که در این رویدادها حاضر شده اند سر داده به طوریکه خود را معرفی کرده و در صدر اخبار داخلی و خارجی قرار گرفته است.

نباید اجازه دهیم رویداد اجلاس جاده ابریشم به همین جا ختم شود و باید ارتباط با مهمانان و افراد اثرگذار و فعالان اقتصادی را گسترش دهیم خاکسار با بیان اینکه میزبانی رویدادهای این چنینی می تواند همدان را به عنوان مقصد گردشگری مطرح کند، گفت: نباید اجازه دهیم رویداد اجلاس جاده ابریشم به همین جا ختم شود و باید ارتباط با مهمانان و افراد اثرگذار و فعالان اقتصادی را گسترش دهیم تا طی سال‌های بعد شاهد تفاهم‌نامه‌های برای کارهای مشترک باشیم.

وی با بیان اینکه در کنار برگزاری رویداد جاده ابریشم باید یک آورده خوب را دنبال کنیم که آن ثبت جهانی یکی از آثار همدان است، گفت: ثبت جهانی اثر چیزی نیست که تنها با یک نشست محقق شود بلکه این اجلاس زمینه‌ای برای آن است که افراد اثرگذاری که از یونسکو در نشست جاده ابریشم حضور دارند با دید مثبتی که نسبت به جاذبه های همدان پیدا می کنند در آینده نظرشان جلب شود تا پرونده ای که برای یونسکو میفرستیم با نظر مثبت این افراد شاهد سرعت بخشی در ثبت جهانی آن اثر باشیم.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان همدان با بیان اینکه طی سال های گذشته جلسات مختلفی برگزار و چند پرونده در استان همدان برای ثبت جهانی مدنظر قرار گرفت، گفت: از جمله پرونده های تهیه شده تپه تاریخی هگمتانه به عنوان قدیمی ترین پایتخت ایرانی است.

وی با بیان اینکه معبد نوشیجان به عنوان تنها معبد سالم باقی مانده از دوره مادها نیز برای ثبت جهانی پرونده دارد، گفت: البته معابد دوره ماد را به صورت زنجیره ای می توانیم ثبت کنیم اما معبد نوشیجان به تنهایی هم ظرفیت ثبت جهانی دارد.

گنبدعلویان در انتظار ثبت جهانی

خاکسار گنبد علویان را یکی دیگر از آثاری که برای آنها پرونده تشکیل شده است عنوان کرد و گفت: گنبد علویان یکی از بناهای قرون میانه اسلامی با مشخصه ها و تزئینات معماری خاص است.

وی به دستکند های همدان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه دستکندهای همدان به ویژه ارزانفود به دلیل قرار گرفتن در ضلع شرقی الوند به عنوان منظر طبیعی برای ثبت جهانی مد نظر است، گفت: غار علی صدر نیز به عنوان یک اثر طبیعی در زمره این آثار قرار دارد و پرونده ها تهیه و ارسال شده اما از آنجا که هر سال یک اثر از هر کشور ثبت جهانی می‌شود آثار همدان در بین اولویت‌های ایران نیست که امیدواریم در اجلاس جهانی جاده ابریشم یکی از آثار همدان را معرفی کرده و مورد پذیرش قرار گیرد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اخبار همایش راه ابریشم بازتاب جهانی دارد و باید از این ظرفیت استفاده کرد و همدان را در صدر اخبار جهانی قرار داد.

امیر خجسته در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هزاران سال قبل از جاده ابریشم برای انتقال کالا از چین به اروپا و برعکس استفاده می‌شده است، افزود: ۱۶ کشور از جمله ایران در مسیر این جاده قرار گرفته‌اند و هرساله همایشی برای انتقال فرهنگ و بررسی ادیان در یکی از کشورهای راه ابریشم برگزار می‌شود.

وی بیان کرد:برگزاری همایش جهانی راه ابریشم فرصتی است که در ادامه نشست‌های بین‌المللی سال ۲۰۱۸ در همدان ایجاد شده و باید نهایت استفاده را از آن برد.

خجسته جاده ابریشم را راه تبادل فکر، فرهنگ و اندیشه معرفی کرد و با بیان اینکه مدیریت سیاسی و فرهنگی استان باید صدای همدان را بلندتر از سایر نقاط به گوش جهانیان برسانند، عنوان کرد: در همایش جهانی راه ابریشم باید از تجربه همدان ۲۰۱۸ برای بهره‌وری حداکثری از این رویداد استفاده کنیم.

حضور سران سازمان یونسکو در همایش جهانی راه ابریشم

خجسته با بیان اینکه حضور سران سازمان یونسکو در همایش جهانی راه ابریشم باید مغتنم شمرده شود، اضافه کرد: متاسفانه همدان با ۱۸۰۰ جاذبه تاریخی و طبیعی ثبت جهانی ندارد که این امر نشان دهنده غفلت مسئولان این حوزه است.

وی با بیان اینکه چندین اثر استان از جمله تپه هگمتانه و  غار علی‌صدر قابلیت ثبت جهانی دارند عنوان کرد: در همایش جهانی راه ابریشم باید ظرفیت های تاریخی و طبیعی همدان به اعضای یونسکو و مهمانان این همایش معرفی شوند.

با این تفاسیر پر واضح است که باید ظرفیت همایش جهانی راه ابریشم برای ثبت جهانی آثار تاریخی و طبیعی همدان و جذب گردشگران خارجی را مغتنم شمرد و از این مسیر راه را برای ثبت جهانی یک اثر از همدان هموار کرد.

کد خبر 4724014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha